قاصدک qAsedak


Wednesday, February 15, 2006

برخی مثال ها را در زیر مرور می کنیم:

    موضوع سکس و جنسیت در دوران جنگ هیتلری و در زمان جنگ سرد و هم امروز آنهم در کشوری مثل دانمارک استفاده ابزاری دارد.

    این کاریکاتورهای نشریه دانمارکی شباهت فراوان به نمونه هایی دارد که به قصد هجو یهودیان در زمان هیتلر چاپ شده است و همچنین آمریکائیان از نمونه مشابه آن برای تبلیغ علیه آلمان هیتلری استفاده کرده اند.


    بهانه تروریسم و چهره سازی از دشمن خرابکار هم تازگی ندارد.


    در دوران هیتلر چهره یهودیان و در دوران اخیر چهره مسلمان در نشریه دانمارکی یلندزپوستن و فوتبالیستهای ایرانی در تاگس اشپیگل آلمانی نشانگر دشمن تروریست است


    نکته جالب آن است که جا افتادن عمامه به عنوان نشانه تروریسم چنان بالا گرفته که حتی در خود آمریکا در یک مبارزه سیاسی بر علیه سناتور ریچارد دوربن(Richard Durbin, Democrat of Illinois) به کار گرفته شده است.


    تلقین وحشی بودن دشمن با استفاده از تصاویر حیوانی هم سابقه مشابه دارد چنانکه سرباز آمریکایی و یا رئیس جمهور ایران هر دو از یک قالب سر در می آورند.



    عرضه تصویر دشمن به عنوان خائن به گروه غالب هم چهره ای قدیمی است در این تصاویر آلمان ها یهودیان را به عنوان خائن وابسته به بلشویسم (1937 Der Ewige Jude) و هندیان مسلمانان را به عنوان ستون پنجم نشان می دهند.


    استفاده از تکنیک های طراحی برای تهی کردن چهره دشمن از هرنوع احساس و عواطف انسانی نیز به ایجاد نفرت و کینه کمک می کند از جمله در تصاویر که یکی از جلد نشریه وابسته به حزب سوسیالیست ملی (نازی) آلمان گرفته شده و چهره یهودیان را با تیتر شیطان نشان می دهد و دیگری یک پوستر تبلیغاتی عراقی است که درزمان جنگ ایران و عراق چاپ شده است. به چشم و ابروهای این طرح ها توجه کنید.


    ........................................................................................

    Home